Heidi Bakar

Heidi Bakar

lördag 9 februari 2013

Hamburgerbröd

Ikväll blir det hemlagade hamburgare så jag passade på att baka bröd till. Goda även som Frallor!!

Lätt och snabbakat recept.

25g jäst
2,5 dl mjölk
25g rumsvarmt smör
1 tsk socker
0,5 tsk salt
6,5-7 dl vetemjöl special

1 ägg
Sesamfrö

Värm mjölken till fingervarm. Rör ut jästen med mjölken i degbunken.
Tillsätt smöret skuret i bitar, socker, salt och mjöl.
Låt degen arbetas 10 min.
Min deg blev väldigt hård jag hällde i 1-2 msk vatten. Den ska kännas smidig och mjuk.

Låt den jäsa 30-40 min.
Dela degen i ca 8 bitar. Rulla dem runda och platta ut dem lite. Lägg plåt med bakplåtspapper. Kläs övertäckt till dubbel storlek ungefär.

((jag kodade upp en liten kastrull med vatten, satte ugnen på 35 grader. Ställde kastrullen botten av ugnen och satte in plåten med brödet. jäser det snabbare och av vattenångan blir brödet lite fuktigt ))

Värm ugnen till 250 grader.
Pensla bröden med uppvispat ägg och strö sesamfrö.
Grädda i mitten av ugnen ca 10 min. Sänk värmen till 220 grader direkt när du satt in plåten.

Igår var jag på fest med några från skolan. Oj vad det kändes ovant att åka hemifrån vid sex på kvällen..ha ha. Men det var väldigt trevligt och jag är så glad att ja tog det lugnt och känner av att -Nä nu räcker det med dricka. Och sen är det bra och då spelar det ingen roll om någon tjatar.

Och det va skönt när jag gick upp vid sju idag och va pigg. Visst lite trött eftersom det blev senare än vad jag är van att vara uppe men helt klar i huvudet:-)

Har ni en bra helg? Jag och Belle gick till loppisen på tändsticksområdet. Oj vad folk det var.

Nä nu blir det en liten middagslur!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar