Heidi Bakar

Heidi Bakar

torsdag 7 februari 2013

tonfisk med grönsaker o matvete

Oj vad trött jag är ikväll.. Inte ofta jag känner mig trött fysiskt. Men idag har det blivit många promenader och en härlig löprunda i snöyran.. Är så sugen på att baka någon kaka men jag känner att jag får vänta med det till helgen. Behöver varva ner lite (hehe, precis som Belle)

Kanske chokladrutor eller ett spännande recept på en chokladkaka med mandel och konjak.. Får bli något helgbak. !!!

Äntligen verkar jag hittat en lösning till hennes sömnvägran. Man får börja i god tid att förbereda henne på läggdags. Släcka ner och säga lite då och då att -Snart ska Nobelle sova!
Sen har vi kortat ner middagsluren väldigt mycket för jag tycker det är bättre hon somnar tidigt eftersom vi går upp tidigt.



Så idag sprang hon självmant till sängen när jag sa att det va läggdags. AA vilken lycka. *ler* skönt att slippa "bråket" varje kväll. Så nu har det varit tyst i 30min. Håll tummarna!

Idag testade jag en rätt med tonfisk. Har ni ätit matvete? Det är vetekorn som du kokar precis som ris. Så gott och det har tuggmotstånd till skillnad från riset. Testa, finns i mataffären..

1 dl matvete
1 3/4 dl vatten

1 burk tonfisk
0,5 gul lök
1/4 blomkålshuvud
1 dl gröna ärtor
1 dl bönor, vita- kidney tex
10 coctailtomater
1 paket fetaost
1 dl cremefraiche
salt o peppar

Börja med att koka matvete med vatten. De tar 15min.
Skiva lök och hacka blomkålen  (ja tog kokt men det är gott med rå också, värre för magen dock)
Skär fetaosten i tärningar.
Häll av vattnet från tonfisken.
Sen är det bara att blanda ihop allting i en bunke.
Gott att äta den ljummen men också kall.
Om du ska ha den som matlåda går det absolut att värma den i micron nån minut.
Nu på vintern är det godast med varmmat eller hur!!


Nyttig, billig och snabb mat!!

Skönt med fredag imorgon, visst =)
Tycker det går så snabbt en vecka.

Ha nu en trevlig kväll. Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar