Heidi Bakar

Heidi Bakar

måndag 4 februari 2013

Bröd med aprikoser & nötter

God Måndag!
Allt väl? 
Jag har pluggat maaaaassa naturkunskap nu.
Jag klarade mitt matteprov, tjohho för mig=)
Och det vad med marginal också. Gott för självförtroendet..





Ett nyttigt bröd bakat med fullkornsdinkel, vete, torkad frukt och nötter.
Jag tog torkade aprikoser men går jätte bra att ersätta dem med russin, gojibär, dadlar eller annat.

Så smidigt recept där du rör ihop degen på kvällen eller morgonen. Behöver inte ens någon degmaskin. Låter den jäsa 8-10timmar och sedan bakar ut den till en limpa, jäser 1 timme och gräddar den ca 30min. KLART! vem som helst fixar det. =)

Brödet blir ganska platt eftersom det är en "tungdeg" som gör att den inte orkar jäsa upp speciellt mycket. Men det är bara ett litet skönhetsfel. Smaken är lika bra för det *blink

1 bröd
1-1,5 dl torkade aprikoser
2 dl nötter 
3 g jäst
3 dl kallt vatten
4 dl vetemjöl special
2 dl dinkelmjöl, fullkorn
1, 5 tsk salt

Hacka aprikoser och nötter grovt.
Blanda ut jästen med vatten och rör ner resten av ingredienserna.
Plasta in bunken eller lägg degen i en plastlåda med lock.
Degen blir ganska lös-
Låt den jäsa 8-10timmar.

Mjöla bordet rikligt.
Häll ut degen och platta ut den försiktigt. Rulla ihop den till en limpa och lägg på plåt med bakpapper. Låt jäsa under bakduk ca 1 timme.

Värm undertiden ugnen till 250grader. Sätt in en baksten eller en plåt i mitten som ska bli varm.
Stjälp försiktigt över bakpappret med brödet in på den heta plåten i ugnen. Lägg 3 isbitar på botten och stäng snabbt luckan. Grädda i 15min.
Sänk temperaturen till 225grader och grädda ytterligare 20-25 min.
Låt svalna på galler.




Zebban börjar äntligen bli frisk och idag hade han lagat en fantastiskt god carbonara. Å så gott att äta när någon annan lagat maten!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar