Heidi Bakar

Heidi Bakar

onsdag 9 april 2014

Rågbröd med surdeg

God Onsdag! Mår ni bra? Regn idag med, men vad gör väl det? Det behövs ju det också. Jag känner mig pigg i alla fall och redo för dagen. Blir nog ett besök på Ikea och någon blomsteraffär. Alltså vad är det med blommor egentligen. Vad är hemligheten? Mina dör HELA tiden. Antingen har jag vattnat för mycket eller för lite. Gaaah blir tokig. Nu har jag en levande växt i hela lägenheten. Haha. Fick en blomma av mamma som skulle vara mycket tålig och hittills har det ju fungerat.
De ska inte vara för mörkt eller för mycket sol och det är en himla djungel tycker jag att hitta växter som passar. Kanske blir plastblommor helt enkelt, även om jag egentligen inte gillar det alls. Tips någon?


Bakade ett rågbröd igår med surdeg. Så glad att jag lyckats hålla liv i min rågsurdeg då den inte lyckats riktigt innan. Gäller att ta hand om dem. Inte helt lätt alltid att hålla dem "i liv".
Det fick jäsa många timmar och jag vek degen några gånger under tiden. Ett mörkt bröd blir aldrig lika luftigt som ett ljust. Det blir för tungt helt enkelt. Men det är väldigt gott i alla fall och mättar bra.



1 bröd

20 g jäst
3 dl kallt vatten
1 tsk honung
1 dl rågsurdeg
(2 tsk brödkryddor)
ca 6 dl rågsikt
2 tsk salt
1 dl pumpakärnor

(jag skriver ofta cirka på mjölmängden och det är för det varierar alltid. Det beror på hur färskt mjölet är och hur mycket vätska det drar åt sig)

Rör ihop jäst, vatten, honung, surdeg och kryddor i degblandaren. >Tillsätt mjöl och låt degen knådas i 5 min. Tillsätt salt och pumpakärnor och låt den knådas ytterligare 5 min. Den ska vara lätt kladdig och fastna lite i kanterna. Lägg lite olja i botten av en låda eller bunke. Lägg i degen och sätt på plast eller lock. 
Låt gärna degen jäsa över natten eller några timmar på dagen, om du gör den under dagen kan du "vika degen" varje timme. Alltså ta tag i degen och drag ut lite, vik in mot mitten och fortsätta dra ut och vika in runt hela degbiten. Detta ger mer luft i degen.

Sätt ugnen på 250 grader och ställ in 2 plåtar. Mjöla bordet, gärna med rågmjöl och häll ut degen. Dra försiktigt ut den till en rektangel och vik ihop den till en avlång limpa. Lägg på ett bakplåtspapper på en bricka och lägg en bakduk över. Jäs ca 30 min.
Tag fram 2-3 isbitar. Gör några snitt i brödet med en vass kniv. Låt pappret med brödet glida in på plåten i mitten. Kasta isbitarna på plåten längst ner och stäng snabbt luckan. Grädda i 10 min. Sänk sedan värmen till 200 grader, öppna luckan och vädra och grädda i 20 min till-
Låt brödet svalna på ett galler. Ät och njut av ett gott rågbröd!


Senare ska jag tipsa om ett gott kvällsmål som jag gjorde igår med äpplen, honung och valnötter. Väldigt gott! Ha nu en härlig dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar