Heidi Bakar

Heidi Bakar

torsdag 16 augusti 2012

Morotsbröd

Ikväll har jag bakat ett av mina favoritbröd. Ett riktigt vardags recept kan man säga. Snabb jäsning så man hinner göra klart det på ett par timmar. Jag tycker det är gott att ha någon krydda i. Idag blev det fänkål men kummin eller pomerans är gott till morot. När man bakar med mjölk så blir brödet mjukt. En klick smör hjälper oxå till om man vill ha ett mjukt, saftigt bröd.

Ca 12 frallor
50 g jäst
5dl mjölk
25 g smör
1 msk fänkålsfrö
2 msk honung
2 tsk salt
3 dl finrivna morötter
1 dl vetekli
12-13 dl grahamsmjöl
5 dl vetemjöl

Krossa kryddan i en mortel.
Smula jästen i degbunken.
Smält smöret med kryddan, häll på mjölken och värm till 37grader.
Häll vätskan över jästen och rör om.
Blanda ner övriga ingredienser och kör degen ca 10min.
Låt jäsa under bakduk ca 40min,

Ugnen 225grader
Baka ut degen till ca 12 frallor, beroende på hur stora du vill ha.
Jäs ytterligare ca 40min. 
Pensla med uppvispat ägg och strö på vallmofrö, solrosfrö eller linfrö.
Strö över lite flingsalt.


Baka 10-15 min.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar