Heidi Bakar

Heidi Bakar

lördag 25 augusti 2012

Kumminbröd & Lager157

Igår blev det brödbak igen. Kryddade degen med stötta kumminfrön. Gott med lite smak på det.
Gör degen kvällen innan, lägg i plastlåda och baka det dagen efter.

2 bröd
25g jäst
6 dl kallt vatten
3msk rapsolja
1-2 msk kummin
3/4 msk socker
1 dl vetekli
ca 14 dl vetemjöl
1 msk salt

Blanda ut jästen i vattnet. Mortla eller krossa kummin. 
Blanda ner alla ingredienser utom salt.
Kör degen på låg hastighet ca 15min.
Häll i saltet o kör ca 5min till.
Lägg degen i en oljad plastlåda (o om du fortf inte har köpt någon så lägg degen i en stor skål och ta plastfolie över)
Jäs degen 18-24 timmar i rumstemperatur.

Dag 2.
Sätt ugnen på 250 grader

Mjöla bordet ordentligt.
Lossa försiktigt degen från kanterna med en slickepott.
Häll upp degen på bordet o dela den i 2 bitar.
Vik varje bit några gånger.
Jag brukar vika lite som när man slår in ett paket.
De viktiga är inte hur limpan ser ut utan att få till en limpa utan
att trycka ut all luft.
Så våga testa. De kan inte bli så mycket fel.
Vik, Vik och sen lägg dom på en plåt med bakpapper.
In i ugnen och spruta med vatten uppe o nere. 
Baka 10min o sänk sen värmen till 200grader.
Baka ytterligare 35min.
Låt svalna på galler.


 Belli har sprungit runt med Nowas matskål under eftermiddagen. 
Nowa undrade nog vad fasen hon höll på med.
De är verkligen full fart här hemma med Belli och Nowa. Båda två är lika avundsjuka på varandra och vill ha mig för sig själv. ständig kamp om min uppmärksamhet. =) Me like.
Så nu när lillan somnat var det en hel del att plocka undan kan jag lova :P
Nowa är ju helt galen i Bellis leksaker. 


Fina Malin och lillan på Lager157.
Efter att Belli fått psykbryt i kassakön för hon inte fick gå in bakom kassadisken. Haha
-Sa kvinnan vi betalade till att de bjuder på pannkakor till barnet i caféet.

Så när jag ska handla maten så frågar jag tjejen i kassan om det är gratis pannkaka..
-Hon såg väldigt frågande ut men när jag förklarat sa hon
-Säger dom det i kassan i butiken så är det säkert så =)
Haha så jag fick 2 pannkakor (till belli *blink) Gratis =)
-Gott.



Snuttan med sina begagnade kläder. Söta tights o tunika med rosett

Köpte en kasse till med kläder idag.
Både jacka, väst, fleece, överdragsbyxa, jeans, toppar, klänning
för 140 kr.

Ha nu en trevlig lördag.
Jag ska käka räkor o massa godis
(o nej älskling nu köpte jag inte 1kg som förra helgen) hehe..
kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar