Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 25 juni 2013

sommartårta med maräng och jordgubbar!!

Hej på er!! Jag har haft en liten bloggpaus.. Har inte haft någon lust och har varit lite nere några dagar nu men idag känns det lite bättre.. Funderade på att sluta med bloggen men jag tycker ändå det är kul att dela med mig av mina recept och bakverk så den får hänga med ett tag till *ler*

Hoppas midsommarhelgen var bra? Vi hade så tur med vädret och hade uppehåll och jättevarmt under midsommardansen och sedan väldigt mycket regn på eftermiddagen men det gjorde inte så mycket!!
Jag har börjat gilla sill mer och mer nu, riktigt gott ju =) Något man måste lära sig att tycka om tror jag :P

Jag bakade en jordgubbstårta (såklart man ska ha till midsommar) med marängbottnar. I hade jag lite nutella och banan så det blev som en liten överraskning när man åt. Den blev väldigt uppskattat och när man säger att den inte går att spara eftersom det var glass i så försvann hela tårtan. Så roligt =)

Väldigt lätt och snabb tårta som du kan förbereda innan och även ta med om ni är bortbjudna. Jag tog med fyllningen och la ihop den precis vid servering, annars smälter marängen om den får stå för länge..

Marängbottnar:
2 stora

6 äggvitor
3 dl strösocker

sätt ugnen på 120grader
vispa upp äggvitan. Viktigt med en torr och ren bunke.
Tillsätt sockret lite i taget under vispning.
När marängen är fast och blank är den klar.
Bred ut till två bottnar. Ta två plåt.
Sätt in i ugnen i ca 2 timmar.
Byt plats på dem efter halva tiden.
Bäst att dra loss bakplåtspappret direkt när de kommer ur ugnen eller lägga dem en stund i frysen så lossnar pappret lätt.
Förvaras torrt. Svårt nu på sommaren men tänk på att inte lägg något över dem eftersom det är risk att det klibbar fast då om marängen blir lite fuktig!

Fyllning:
0,5 burk nutella
2 skivade bananer
vaniljglass

topping:
5 dl vispgrädde
2 liter jordgubbar
maltesers(chokladgodis)

Lägg ena botten på ett fat. Bred ut nutella, fördela banan över. Lägg glasskivor på.
Lägg över andra botten. Bred ut vispad grädde. toppa med jordgubbar och choklad!
Mums! Du kommer göra succé ;0)

Jag har bakat väldigt mycket sista veckan... som alltid *hehe SÅ har många bra recept på lager.
Ha en fin dag. Jag ska forsätta med pluggandet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar