Heidi Bakar

Heidi Bakar

måndag 10 juni 2013

Smarriga toscarutor

Go kväll. Är ni vakna? Ja har inte jobbat idag utan har äntligen öppnat matteboken. Var på tiden men de kändes bra när jag såg uppgifterna. Jag läste ju hela kursen under våren så det är en stor fördel.

Jag och Belle var hos tandläkaren på förmiddagen. Hade en mysig och lugn morgon (inte Belle såklart, hon är alltid över energisk) bytte gardiner, tränade och bara njöt av att vara hemma!!
Hade så gärna haft henne hemma från dagis idag, vi var båda lite ledsna när jag lämnade henne.. Men skolan kallade tyvärr..

Hon var sååå duktig hos tandläkaren, gapade jätte stort och blev överlycklig när hon fick en tandborste och tandkräm. Hon gillar verkligen att borsta tänderna.. Tack och lov =)

Jag har passat på att fylla frysen med lite fikabröd ikväll. Går alltid åt på sommaren. Gjorde dessa toscarutor Häromdagen. Mycket goda.

150g mjukt smör
300g mandelmassa
3 ägg
0,5 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 200 grader.
Rör smör och mandelmassa krämigt och klumpfritt. Gärna i bakmaskinen. Se till att smöret är riktigt mjukt.

Tillsätt ett ägg i taget. Häll sist i mjölet och Blanda bara ca 10 sekunder.. På lite högre hastighet.
Bred ut massan i en form, min var 20*30 cm och jag tyckte de blev i tjockaste laget. Så gärna lite större form.

Grädda i 25-30 min

Det går bra att ställa kakan i kylskåpet till nästa dag och lägga på Tosca smeten då om du inte gör det samma dag.

100g smör
1 dl socker
2,5 msk mjölk
2,5 msk mjöl
2 dl hackad mandel

Smält smöret och Tillsätt allt utom mandel. Låt sjuda nån minut. Rör i mandeln och häll smeten över kakan. Grädda ca 10 min till.

När kakan är ljummen är det lättast att skära den i rutor!! Mums..
Fint att pudra lite Florsocker på vid servering✿

Natti★

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar