Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 11 juni 2013

Goda, nyttiga proteinrika frallor

Jag testade ett recept på frallor som jag själv har knåpat ihop! Med kvarg i eller kesella för er som inte är laktos känsliga.
Blev saftiga och goda!!

3 dl mjölk
2 dl vatten
4 dl havregryn
25g smör
1,5 dl kvarg/kesella
25g jäst
0, 5 msk salt
1 msk sirap, ljus
2 dl grahamsmjöl
7-8 dl vetemjöl

Värm mjölk, vatten till ca 50 grader. Häll i havregryn och låt svälla ca 20 min.
Smält smöret och rör i det med havregrynen. Smula jästen i degbunken och lös upp den med havregryns blandningen. Tillsätt salt, sirap o mjöl. Degen blev ganska kladdig. Strö på mjöl och låt degen jäsa ca 30 min.

Mjöla bordet och ta upp degen. Dela i två bitar och rulla ut till längder. Dela i Lagom stora bitar och forma till frallor med händerna. Det gör inget om det är kladdigt och de inte blir så jämt. Lägg dem plåt med bakplåtspapper och strö över lite havregryn.
Jäs i 30 min till. Sätt ugnen på 225℃
Grädda ca 20-35min
Om degen är lös så tar de längre tid att Grädda frallorna. Känn på den efter 20 min om de har fått lite motstånd.
Lycka till!!

Vilka underbara sommardagar vi har fått. Bara att njuta. Tog med mig hundarna ut i skogen. Riktigt grönt ute med högt gräs. Ting hoppar fram som en liten Känguru=)

Trevlig kväll!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar