Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 11 september 2012

Valnötsfrallor

Idag knåpade jag ihop ett recept på valnötsfrallor- Som jag slrev tidigare i veckan har jag velat baka lite enklare bröd utan för-surdeg. Så det blev ett smidigt bröd idag med lite kortare jästid.
Så de här brödet klarar alla =)
Det är förstås ett plus om man har en bakmaskin så man slipper knåda för hand men det går lika bra utan oxå... O så får man ju snyggare armmuskler då med *blink

ca 12 st
50 g jäst
5 dl ljummet vatten
25 g smält smör
2 tsk salt
1 msk honung
2 dl rågmjöl, grovt
1 dl vetekli
14 dl vetemjöl
2 dl valnötter

Rosta valnötterna i en torr panna så får de bättre smak.
Blanda ut jästen i vattnet och tillsätt allt utom nötterna.
Knåda degen väl ca 10min i maskin eller lite längre för hand.
Häll i nötterna och kör ca 1 min till.
Låt jäsa ca 1 timme.

Sätt ugnen på 225 grader
Häll upp degen på bordet och dela i två bitar.
Rulla ut ena biten och dela i ca 6 bitar.
Forma dem runda o platta ut dom litegrann.
Lägg på plåt med bakplåtspapper på.
Gör likadant med andra degklumpen.
Lägg på en bakduk och jäs ca 40min.

Sätt in dem i mitten av ugnen och grädda i ca 15 min. Lite kortare om du gör mindre frallor-
och givetvis lite längre om du väljer att baka stora frallor ;)





Lillan har lärt sig att sätta sig på en av hennes små stolar. Så de var hon sysselsatt med i säkert en halvtimme.
Upp och ner..

Nu har jag äntligen rensat klart alla lingon. Herregud det måste varit runt 7 liter. >Men skönt att ha frysen full med lingon =)Gott till havregrynsgröt eller klassikern gräddsås och potatis. Mums.

Idag lämnade jag Belli 1,5 timme på dagis. När jag gick därifrån blev jag lite fundersam på vad jag skulle göra. Haha inte van att få en stund helt ensam mitt på dagen. Blev en långpromenad med Nowa. Skönt att gå utan vagnen ibland. Lillan blev glad när jag kom till dagis och skulle hämta henne men det blev ingen stor björnkram som jag kanske hade hoppats på.. hehe.

Fast det är ju bra att hon trivs så bra när jag inte är där. Hon hade så fullt upp i sandlådan så jag stannade kvar en srund så hon fick leka färdigt. (L) lilla hjärtat måste undra vad som händer.. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar