Heidi Bakar

Heidi Bakar

torsdag 20 september 2012

Kanel- Vaniljbullar

Ja här kommer mitt recept på kanel och vaniljbullar. Alltid lika kul att baka bullar tycker jag!
Ikväll har jag förberett lite till helgen. Så det blev lite av varje här ikväll. Tycker det är så kul när jag får planera lite och tänka till så jag får med allting som ska göras =) Nu är det bara surdegsbrödet som ska gräddas så är jag färdig för ikväll. Ni får höra resultatet en annan dag :P


Blir så glad när jag hör att någon ska testa "mina recept". Samtidigt blir jag orolig och börjar tänka att -Nej tänk om dom inte gillar det??
Fast det handlar om att våga tro på att det man gör och att acceptera att vi alla har olika smak.
Alla kan ju inte tycka om samma saker :P visst ?!


Jag har svårt att hålla mig till samma saker om igen, jag vill testa nya saker och recept. Så igår hade jag en något missnöjd man här hemma som ville ha vaaaanliga bullar. Inga konstigheter.
Jag gjorde "vanliga" kanel men sen när det va dax för vaniljbullarna så var jag tvungen att göra en annan sort. *hehe*

(många tror att dessa vaniljbullar är mycket onyttigare för man lägger en stor klick fyllning i mitten- men jag ska berätta en hemlis!! -Dom är precis lika onyttiga som dom man rullar ihop för det är precis samma mängd fyllning till båda sorterna.)


Min favvo vetedeg
1 paket jäst
3 dl mjölk
1 msk kardemummakärnor
150 g mjukt smör (aldrig margarin, FY)
1,5 dl strösocker
0,5 tsk salt
1 ägg
10-11 dl vetemjöl special

Fyllning 1:
100 g mjukt smör
1 dl farinsocker
1 msk kanel

Fyllning 2
100 g mjukt smör
1 dl florsocker
1,5 msk vaniljsocker

Gör degen
Smula jästen i degbunken.
Mortla kardemummakärnorna. (det är så stor smakskillnad på
hel och malen kardemumma. Det känner ni när ni krossar kärnorna att
det doftar riktigt starkt)

Värm mjölken med kardemumman till fingervarmt.
Häll på mjölken över jästen och rör.
Tillsätt resten av ingredienserna.
Ta de försiktigt med mjölet.
Det tar en stund för det att svälla.
Låt degen arbetas minst 15 min. 
Känn så degen känns kladdig men att den ändå släpper degbunken.
Då är den perfekt.
Låt jäsa 1 timme.

Blanda ihop fyllningarna.
Dela degen i 2 bitar på bordet.
Börja med den ena och kavla ut till en rektangel ganska tunt.
Bred på kanelfyllningen och rulla ihop.
Kubba i bitar och lägg i formar.
(eller gör knutar ;)
Jäs till dubbel storlek.
ser ni degskrapan på bilden?
Det är mitt bästa redskap. Jätte bra att dela degar med.
Slipper använda knivar som gör märken i bordet
och blir slöa.


Kavla ut nästa deg till en kvadrat ganska tunt.
Låt degen vila några minuter så drar den inte ihop sig
när du delar den.
Dela degen i rutor. Smidigt med en pizzadelare (heter de så?)
Lägg en klick fyllning i mitten på varje bit.
Vik in hörnen mot mitten och tryck till hårt.
Lägg i formar och jäs till dubbel storlek.

Pensla med ägg och strö på pärlsocker.
Grädde båda bullarna i 225 grader.
Ca 10 min. Vaniljbullarna tar lite längre tid för fyllningen ligger
på ett ställe så låt dem stå inne liiiite extra.
Ser ni alla svarta vaniljfrön, ljuvligt!! 





Spenderade eftermiddagen hos farmor och farfar. Åt en fantasktiskt god middag och efterätt.
Köttfärslimpa med potatis och kantarellsås. Sån lyx! Zebban äter inte svamp så när jag äter det är det alltid extra gott för jag gör det så sällan. 
Är så tacksam att jag har fina släktingar som bryr sig om mig och lillan. Mysigt och bara åka iväg och umgås (L)

Titta på knäppisen som är mega stolt över att ha klättrat upp i fåtöljen själv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar