Heidi Bakar

Heidi Bakar

måndag 2 juli 2012

Vetelängder

Va roligt att så många följer min blogg. Min tanke är att inspirera er till att laga mat och baka massor. =) Och dela med mig av mina recpet o tips!

Jag håller på att baka vetelängder med äpple, kanel o mandel. Ibland tycker jag det är roligt att göra längder i stället för bullar + att längderna blir som små konstverk. Kul att ta med sig när man ska iväg. Passar ju utmärkt nu under semestern när man hälsar på vänner och släktingar!

En sats vetedeg:
50g jäst
0,5 msk kardemummakärnor (mortlas)
3 dl mjölk 3%
1,5 dl strösocker
0,5 tsk salt
150g mjukt smör
1 ägg
11-12 dl vetemjöl special

Smula jästen i degbunken. Värm mjölken och kardemumma om man vill ha det i degen.
Lös upp jästen i mjölken och tillsätt de övriga ingredienserna. Kör degen länge så den blir blank och smidig. Ha inte i för mkt mjöl. De tar en stund innan degen hunnit blandats ordentligt så häll på mjöl efter en stund om du tycker den är för kladdig. Låt jäsa under bakduk 60min.

Fyllning
200 g rumsvarmt smör
1 dl farinsocker
100 g mandelmassa
1 tsk kanel
1 syrligt äpple

Skala äpplet och riv det grovt. Riv mandelmassan. Blanda ihop allt med en gaffel.

Ugn: 200grader

Dela degen i 4 bitar. Forma dem runda. Kavla ut varje bit till en rektangel, ca 1cm tjock.

Bred på fyllning och rulla ihop den från långsidan. Lägg på plåt. 2 på en plåt är lagom.
Klipp dem med en sax. Vik degbiten varannan höger o vänster.

Låt jäsa under bakduk till dubbel storlek. Pensla med ägg och strö på pärlsocker, kokos, hackade nötter el vad du vill =)
Baka ca 15-20min. Bli inte lurad av att de är lite mörka ovanpå. (flytta ner dem i ugnen om de har fått för mkt färg) De ska inte vara degiga inuti. 
Done!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar