Heidi Bakar

Heidi Bakar

torsdag 19 juli 2012

Ciabatta med durumvete

Igår gjorde jag färdigt ciabattadegen. Gjorde ju fördegen igår kväll. Man använder durumvetemjöl i degen som är en mjölsort med mycket gluten i. Man använder det ofta till pasta.

6 st
Fördeg:
25 g jäst
3 dl kallt vatten
3 dl durumvete

Vispa ut jästen i vattnet och häll sen i mjölet. Plasta in låt stå max ett dygn.

2 dl kallt vatten
9 dl vetemjöl special
1 msk salt

Tillsätt vattnet i fördegen och sen mjölet. Knåda degen kraftigt med en träsked. Ca 5min,
 Låt degen vila 30min,
Tillsätt saltet och knåda degen med träsked eller för hand tills den blir blank och smidig. Max 5 min.
Plasta in degen och låt den jäsa 4-5 timmar,
(ta en stor skål för den jäser mycket)


Sätt ugnen på 250grader
Mjöla bordet ordentligt med durumvete. Häll ut degen och mjöla lite på ovansidan.
Dra ut den till en rektangel och dela den på mitten och sen varje bit i 3 delar. Lägg på plåt.
Sätt in plåten och spraya med vatten uppe och nere, stäng luckan snabbt o baka i 5 min,
Sänk värmen till 200 grader och baka i 20 min till.
Done!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar