Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 30 oktober 2012

VariationsBröd

Igår gjorde jag ett 100% ljust bröd, bara vetemjöl i. Till Belli. Det här receptet är jätte lätt. Behöver inte speciellt lång jästid och man kan variera det hur mycket som helst.
Det enda man ska ha lite koll på är att degen inte blir för hård och torr. Mina absolut sämsta bröd jag har gjort har det varit degen som varit alldeles för hård och tung så degen har inte orkat jäsa.
Så blir den lite smulig och verkar hård under knådningen, häll i en liten skvätt mjölk och se om det blir bättre. Kan räcka med 1 msk, man får testa sig fram.

-Hellre lite för lös än för hård.

1 limpa
25 g jäst
2,5 dl mjölk
25 g smör
0,5 msk strösocker
0,5 tsk salt
6-7 dl vetemjöl helst speciel
((valfri smaksättning ex. solrosfrö, linfrö, russin, nötter, tranbär, sesamfrö med mera..
Ca 0,5 dl blir lagom.))

Smula ner jästen i degbunken.
Smält smöret och häll i socker, salt o mjölk.
Värm till ljummet, häll över vätskan på jästen och rör ut den.
Tillsätt mjöl och ev smak och låt degen knådas ca 10min.
Jäs under bakduk ca 40 min.

Sätt ugnen på 250 grader.
Baka ut degen till en limpa. Jag brukar dra ut den till en rektangel och sen rulla ihop den.
Lägg i en smord brödform, mjölad jäskorg eller på bakplåtspapper.
Låt den jäsa ca 40 min.
Om man vill kan man pensla limpan med lite vatten och strö på antingen mjöl, frön eller gryn.
Sätt in plåten i mitten av ugnen, stäng luckan å sänk till 200 grader.
Grädda i 35 min.
Låt limpan svalna inlindad i en bakduk så får du ett mjukt bröd.

Igår var Zebban med Bellis på öppna förskolan, de skulle vara i skolan gymnastiksal. Men Bellis hade vart så rädd för förskolelärarna (även om hon träffat dem i ett halvår nu) så hon satt i pappas knä i en halvtimme innan hon vågade sig iväg och leka. Snuttan då (L)


Hon forsätter att kämpa med att försöka lära sig att hoppa.
Shit vilken vilja de har. Jag blir så imponerad.

Idag blev det ett bad för Nowa. Hon har luktat så starkt och när vi var på morgonpromenad idag så var det precis som hon kände på sig det för hon letade upp varje liten lerpöl och rullade sig i.
Nu ska hon få matte, tänkte hon säkert. Hehe.

Blir så trött på henne ibland. Har börjat kalla henne -Beda 95. För hon är ingen hejare på promenader. Jag gillar att gå långt och snabbt. Nowa gillar kort och långsamt. 
-Ibland börjar till och med axeln värka för Nowa går så långt bak så det är som en 30kg tyngd man släpar på. 

Nä tillbaka till jobbansökningarna. Ha en fin dag. Solen skiner =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar