Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 22 juli 2014

Crunchy granola

Hallå tisdag! Hoppas allt är bra. Vi har haft en härlig eftermiddag i sommarstugan :) så varmt! och skönt att till och med jag badade :P

Jag tycker det är sååå gott med müsli och iskall mjölk, eller granola är det ju om den är rostad i ugn. Är på jakt efter den godaste så testar alltid olika recept. Nu gjorde jag med kallpressad kokosolja och honung. Lite för söt för min smak så nästa gång blir det mindre honung. Agave sirap är gjort av dadlar . Funkar också kanon i.

8 dl havregryn, glutenfria om man vill
2 dl grovhackade cashewnötter
2 dl grovhackade mandlar
1 dl solrosfrön
0,5 dl sesamfrön
1 dl linfrön
2 dl kokoschips eller riven kokos
1 tsk kanel
1,5 dl kokosolja
1 dl flytande honung eller agavesirap.

Sätt ugnen på 150° varmluft.
Jag smälte oljan lite men tror det blir mer bitar  i om man inte gör det. En smaksak helt enkelt :)
Blanda ihop alla ingredienser och fördela jämnt på en plåt. In i ugnen i cirka 30min, rör om ungefär vart tionde minut. Jag lät plåten stå kvar i ugnen hela natten på eftervärme så den är helt torr innan du häller upp den i en burk.
Super gott!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar