Heidi Bakar

Heidi Bakar

torsdag 21 februari 2013

KarlspaderGifflar med mandel & äpple

Häromdagen bakade jag gifflar, tycker det är kul att göra olika sorters bullar. Karlspader är en bulldeg  som innehåller äggulor, hjorthornsalt och så är det lite mindre socker än i vetedeg. Degen får en härlig gulfärg.

Som fyllning tog jag mandelmassa och äppelmos men det är också gott med mandel och hackad choklad eller en vaniljfyllning gjord på smör och socker.

ca 12 st
25 g jäst
100g smör
2,5 dl mjölk
2 msk socker
0,5 tsk salt
1 tsk hjorthornsalt
2 äggulor
ca 8dl vetemjöl

Smält smöret och häll i mjölken, låt det bli fingervarmt.
Smula ner jästen i degbunken och lös upp den med vätskan.
Tillsätt socker, salt och hjorthornsalt.
Häll i äggulor(spara vitan!) och mjöl.
Degen ska vara smidig och släppa från kanten utan att vara torr.
Låt den knådas ca 10min.
Jäs under bakduk ca 30min.

Fyllning:
100 g mandelmassa
ca 1 dl äppelmos
1-2 äggvitor
florsocker

ägg o pärlsocker

Om du inte har ett sött äppelmos så behöver du tillsätta lite florsocker i mandelmassan. 
Riv mandelmassan grovt. Lägg den i en bunke och häll i lite äggvita så den blir lite lös.
Häll i nån matsked florsocker och blanda.

Om degen är väldigt kladdig så mjöla bordet litegrann, annars tycker jag det brukar gå utan.
Kavla ut degen ganska tunt till en stor fyrkant.
Sen ska den skäras i trekanter.
Dela den på mitten. Och sen delar du den i six-sax.

Lägg en klick mandelfyllning och lite äppelmos på den breda biten på degbiten.


Sen drar du ut den breda delen litegrann..


Och vik in dem mot mitten.. 


Och sen är det bara att rulla ihop biten..


Lägg dem på plåt med skarven nedåt.
Jäs dem under bakduk ca 30-60min.
Sätt ugnen på 250 grader.

Pensla med uppvispat ägg och strö på pärlsocker och ev hyvlad mandel..
Sätt in plåten och grädda ca 7-10min.

Låt svalna under bakduk.


Idag fick Belle med sig en "istavla" hem som hon hade gjort. Is fylld med lite olika naturdekorationer.
  
Idag blev det en ny deg. Och självklart va min hjälpreda med och tyckte det var superkul!


Måste ju smaka på degen också..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar