Heidi Bakar

Heidi Bakar

lördag 16 februari 2013

Källarfranska

 Idag började jag dagen med att baka. Hade gjort degen igår kväll och hade den i kylen över natten.
Tog fram plåten innan frukost och lät den stå framme tills ugnen var tillräckligt varm och sen njöt vi av nygräddade frallor till frukost =) Gott, gott.

200 g mjölk
20 g jäst
10 g strösocker
30g matolja
10g honung
340 g vetemjöl special

Rör ihop jäst med mjölken och häll i resten av ingredienserna.
Låt degen knådas ca 6 min i maskin eller 15 min förhand..
(lönar sig med en bakmaskin*blink)

Låt degen jäsa ca 1 timme på bordet under bakduk.
Dela den i lagom stora bitar, ca 60g.
Jag fick ut ca 10st.
Rulla dem runda och doppa i vatten och mjöl.
Lägg på en plåt med bakplåtspapper.
Ta hellre 2 plåtar än att trycka ihop dem alla på en plåt.
Plasta in plåten och ställ den i kylskåpet över natten.

Morgonen:
Ta ut plåten, låt plasten vara kvar. Men den ska inte sitta för tajt.
Sätt ugnen på 250grader.
När ugnen är varm tar du av plasten & sätter in plåten i mitten och sänker värmen till 225 grader.
Grädda 10-15min.
Låt svalna under en bakduk.

Hoppas ni har det bra i helgen?
Jag har pluggat en hel del så nu känner jag mig lite lugnare inför provet på Måndag. Ska bli skönt och vara tillbaka i skolan nästa vecka =) Belle är gnälligare än nånsin och tycker ingenting är bra så hon blir nog glad av att vara tillbaka på dagis..

Så gulligt nu när hon säger :Belle om sig själv. Och hon uttalar det: Beeeele.
Här var det i alla fall en glad tjej på besök hos farmor!

Lägger upp bilder på min senaste tårta i dagarna oxå.. Nu ska jag fortsätta söka sommarjobb. Tjoho!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar