Heidi Bakar

Heidi Bakar

torsdag 27 mars 2014

Krispigt fröknäcke

Eftersom jag gillar att kvällsfika tycker jag verkligen om detta fröknäcke. Jag gör nästan alltid te på kvällen och vill ha något till som inte är för mastigt. Dessa krispiga läckerheter är lagom till kvällsmål och det räcker med en skiva god ost på. Lätta att göra är de också, de behöver gott om tid men arbetet är väldigt lättsamt.
Perfekt för att hålla magen i god form också!




2 plåtar

200 g solrosfrö
1 dl hela linfrö
1 dl sesamfrö
2 dl pumpakärnor
2 msk fiberhusk (finns bland glutenfria produkter i mataffären)
2 msk mandelmjöl
1 tsk salt
5 dl vatten
flingsalt
0,5 dl vallmofrö

Rör ihop allt utom flingsalt och vallmo. Låt svälla en timme ungefär. Sätt ugnen på 160 grader varmluft. Bred ut den sega smeten tunt på två plåtar med bakplåtspapper. Grädda i ca 70 min. De blir mörka så det betyder inte att de är brända! Förvaras i burk, torrt.



Haft en bra dag annars? Jag och Belle åkte till kålgårdens lekpark efter dagis. Det ekade verkligen tomt där. Kallt var det och blåste mycket men solen tittade ändå fram då och då. Jag hade med mig lite mellis och som vanligt var det de första vi skulle göra när vi kom dit. Här finns inget "leka en liten stund innan fikat". 

Härligt med Fredag i morgon. Tycker veckan går så galet snabbt. Helg igen! Gott. För mig blir det lite jobb så det ska bli kul. 

Nä, full fart mot helg nu va? :P
Å dags att fundera på mat till fredagsmyset...hmmm...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar