Heidi Bakar

Heidi Bakar

söndag 23 mars 2014

Chokladcupcakes med daimfluff & hallonfrosting

Hej och hoppas att din helg varit bra? Vet ni, jag är ledig i morgon!! Inget märkvärdigt med det tänker ni kanske, men fel, fel!
Detta känns så speciellt för jag har inga inlämningar eller prov i bakhuvudet. Så konstigt eftersom jag alltid har haft dem malandes där bak i tanken även under lediga dagar nu sedan januari förra året. Men i morgon behöver jag inte tänka alls på det. Har redan fått påminna mig idag några gånger att -Nej jag behöver inte plugga i morgon kväll eftersom bellis är ledig i morgon också utan det är klart nu!

Solen tittade fram senare idag. Vilken behaglig temperatur det var då. Så skönt. Men så fort den gick i moln blev det rått. Vi fick i alla fall njuta en liten stund medan vi var i lekparken. Tack för det! ;)

Händer ofta nu att jag undrar vart min lilla bebis tog vägen. Tre år snart och man undrar vart tiden tog vägen. En klok liten tjej har hon blivit som börjar bli så medveten om allting. 

Mera cupcakes!! Gjorde ett helt gäng med chokladbottnar, saftiga och ljuvliga. Sen gjorde jag två olika frostingar och dekorationer. Smidigt så och choklad passar med så mycket gott så det är en bra grund!

Nu gjorde jag i miniformar. En halv sats räcker till ca 15 st.

12 stora

3 ägg
2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl gräddfil
2 msk kallt kaffe
3, 5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakao
1 nypa salt
100 g mörk choklad

Sätt ugnen på 175 grader varmluft.
Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt.
Smält undertiden smör och blanda i gräddfil och kaffe. Vänd ner detta i äggvispet. Blanda mjöl, bakpulver och salt och vänd ner försiktigt i äggsmeten. Smält chokladen i micron och blanda ner den. Fyll muffinsformar till 2/3 delar och grädda i mitten av ugnen ca 12 min. Lite kladdiga kan det vara eftersom de efterbakar litegrann. (små gräddade jag i 7 min)
Låt kallna.

Frosting Daimfluff
Görs helst dagen innan eller minst 6 timmar innan dekorering

180 g daim
3 dl vispgrädde

Hacka chokladen. hetta upp grädden, ej koka. Låt chokladen smälta i den varma grädden. Häll i en bunke och ställ i kylskåp. Vispa upp när den är helt kall annars skär den sig.
Spritsa eller bred på fluffet och dekorera med strössel eller dekorationer i marsipan.



Frosting Hallon
3 dl florsocker
150 g färskost, ej light
1 dl hallon

Om du ska spritsa på frostingen så passera hallonen genom en sil så får du bort kärnorna sp fastnar de inte i tyllen. 

Rör ihop sockret med osten krämigt. Vänd försiktigt ner hallonen och bred frostingen på cupcakesen. Ställ kallt och dekorera sen.

Här är med en bit polkakäpp och riven vitchoklad och några rosa smarties!



Dekorerade med marsipanblommor och lite strössel!


Så hoppas du fått lite inspiration. Jag gör alltid blommor dagen innan så de hinner stelna till. Äggkartonger är mycket bra att använda om du vill ha lite böjda blommor. Tips!

Trevlig kväll!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar