Heidi Bakar

Heidi Bakar

fredag 28 mars 2014

Jättegott, saftigt Hamburgerbröd!

Fredag!! Tjooo, solen skiner. Härliga vår! :) Mår ni bra? Jag tänkte tipsa om goda hamburgerbröd. Den här familjen är väldigt förtjusta i hamburgare och när jag frågade Bellis igår vad hon önskade för mat idag så hon:
-Hambujaje och pommes!
Så hon har redan fattat galoppen så då tänkte vi göra det idag. När vi gjorde det sist blev det nog de godaste någonsin. Så himla saftiga. MUMS! Jag har hört tips om att inte knåda färsen utan bara ta den försiktigt ur förpackningen och krama ihop den lätt till en burgare, utan att förstöra fibrerna som det kallas. Salta o peppra lite på. Inget ägg eller annat i och sen bara steka. Jag var skeptisk men OJ vilka saftiga burgare. Testa. Och stek dem inte för länge!!!!!! Bara så de är precis genomstekta.



Till ca 10 bröd

425 g vetemjöl special
12 g strösocker
6 g salt
20 g jäst
2,5 dl mjölk, gärna 3%
25 g honung
35 g rapsolja

Pensling: ägg
sesamfrö, flingsalt

Lös upp jästen i mjölken.  Blanda i resten av ingredienserna. Knåda degen ca 15 min i maskin tills den är elastisk och släpper kanterna. Täck med plastfolie och jäs i 30-60 min. Den ska bli dubbelt så stor.
Ta upp degen på bordet och knåda den lätt. Dela i 2 bitar och rulla ut till längder och dela varje i ca 5 bitar. Rulla till bullar och lägg på plåt med bakpapper. Platta till dem med handen. Jäs ca 60-80 min.

Sätt ugnen på 225 grader varmluft. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö på sesamfrö och ev lite flingsalt. Grädda i 6-8 min. Innertempen ska vara 93 grader. Låt svalna under duk.
Ät och njut med gott, saftigt hamburgerkött.



Idag är det min och Bellis fredagsfika också som alltid efter dagis. Idag slängde jag ihop en kladdkaka. Glutenfri och sockerfri. Ser supergod ut. Ni får receptet senare. Ha nu en jätteskön eftermiddag. Tjopp tjopp.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar