Heidi Bakar

Heidi Bakar

måndag 25 juni 2012

Wienersnitt

I stället för att gnälla om vädret så tänkte jag försöka göra något positivt av det i stället. Så idag har hag passat på att baka här hemma. Jag o Bellis tog på oss mjukiskläder o har lekt och myst. Blev en liten tripp till stan för att kolla på Rea! Hittade jätte fina smycken på Accent med 70% på. Gå dit om ni är i stan, Tände ljus, kokade te, gjorde mackor o gosade ner oss i soffan framför en film.

Jag älskar verkligen små kakor. Är så gott till en kopp kaffe och lite lagom storlek på en kaka. Idag gjorde jag wienersnitt som är en syltkaka med glasyr på. Smidiga o jätte goda =)

Till 60 st, (ja körde halv sats för de blir mkt kakor:P)

250 g smör
1,5 dl socker
2 ägg
6 dl vetemjöl
0,5 tsk hjorthornsalt

fast hallon eller jordgubbssylt

2 dl florsocker
1,5-2 msk kallt vatten

ugn: 200 grader

Tärna smöret och rör ihop det med sockret. Tillsätt ett ägg i taget under omrörning. 
Blanda vetemjölet med hjorthornsaltet o blanda ner det i smörsmeten.
Dela degen i 4 bitar, Rulla ut till ca 40cm långa längder o lägg på smord plåt eller bakplåtspapper.
Gör en skåra i varje längd o häll i sylten.
Grädda i ca 15 min,

Blanda ihop florsocker med vatten och ringla över glasyren på de varma kakorna. Dela kakorna i ca 2cm stora bitar, gör det innan de har kallnat så är det lättare att dela dem... Done!
-Går bra att frysa men tina dem inte i micro, Då försvinner glasyren ;0)

Jag har börjat ställa fram Bellis matskål i slutet på måltiden så hon får försöka äta själv. Känns som 
hon har en hel del att träna på. Haha,, Lilla skruttan. De hamnar mat överallt förutom i hennes mun. Men nångång ska ju vara den första!!!

Idag satte jag en surdeg (somde så fint heter) för jag har gett mig tusan på att lyckas. Visst surdeg är svårt men det är inte omöjligt. Jag tror bara man behöver lite tålamod o bra råvaror. Nu testade jag ett recept med vetemjöl, äpple o vatten. Innan har jag bara gjort på rågmjöl o vatten så jag är spänd på resultatet. Ska lägga upp receptet här när surdegen är klar om 4 dagar,


Trevlig kväll! /H




1 kommentar:

  1. Spännande med surdegen! Min fyller ett år nu i dagarna. :) Helt surdegsnybörjare som jag var följde jag denna surdegsskola: http://paindemartin.blogspot.se/2010/12/lilla-surdegsskolan-borjar-nu.html o det gick bra! Fick för mig att framgången lite låg i att vi har väldigt varmt hemma hos oss och det verkar vara viktigt för att surdegen ska utveckla sig :)

    SvaraRadera