Heidi Bakar

Heidi Bakar

lördag 23 juni 2012

Midsommar !!

Midsommarafton blev riktigt lyckad. Regnet kom först kl 19. Jätte god lunch med färsk potatis, massa sill, prinskorv, nubbesallad, ostar, köttbullar mm. Yummi* Ooo självklart mkt jordgubbar till efterätt. Viktigast =) Tror det gick åt 11 liter om ja minns rätt..

Till kaffet hade jag bakat jordgubbstårta. Tycker det hör till midsommar. I år valda jag att göra marängtårta med lemoncurd. Gillar lite syrligt till söta svenska jordgubbar.. Det här tårtreceptet är smidigt o går förbereda allt i förväg. Tycker det är så värt att baka egen marängbotten. Har man en assistent så går det ännu lättare.


Marängbotten:


10 äggvitor
5 dl strösocker


ugn: 125 grader


Vispa upp äggvitorna i en torr och ren bunke några minuter. Häll i lite socker i taget i en tunn stråle tills allt socker är slut. Brukar ta 10-15 min att får en riktigt fast o tjock maräng.
Spritsa eller bred ut smeten på en plåt med bakplåtspapper.
Baka mitt i ugnen ca 2 timmar. Stäng av ugnen när det är 20 min kvar o öppna INTE luckan. 
Går jätte bra att göra botten dagen innan servering men förvara den i papperspåse på en torr plats,blir lätt mjuk om det är lite fuktigt i luften.

Citron Kräm
10 äggulor
1,75 dl strösocker
skal från 2 citroner
1,2 dl pressad citronsaft

Blanda ihop alla ingredienserna o värm i kastrull under kraftig omrörning till smeten har tjocknat. Häll över i en bunke o låt kallna.

Marängtårta
1 marängbotten
1 sats citronkräm
8 dl visp grädde
2 liter jordgubbar
ev hackad färsk mynta

Bred ut citronkrämen på marängbotten. vispa grädden tjock o bred på den över citronkrämen. Häll på skivade jordgubbar o ev lite hackad mynta. Done !
Servera o Njut :)



Nu har jag bytt till den här blogg sidan för det va sååå sjukt mkt strul på den förra. Hoppas ni följer med mig här. Kommentera gärna om ni har frågor el så. Kram Kram /H

1 kommentar: