Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 26 juni 2012

Dinkelfrallor



Dom här frallorna är jätte goda. Väldigt bra om man är förtjust i ljust bröd då dom bara innehåller dinkelmjöl. Dinkelmjöl görs av hela vetekornet förutom skalet så det har ett lägre Gi- Alltså lite nyttigare. 

12 st
25 g jäst
5 dl kallt vatten
3 msk rapsolja
0,5 msk strösocker
18 dl dinkelsikt
1 msk salt
flingsalt o ev citrontimjan

Lös jästen i vatnnet. Tillsätt alla övriga igredienser utom saltet. Arbeta på låg hastighet i ca 15min. Häll i saltet o kör 3min till. Plasta in o låt jäsa 4 timmar.
(gör degen efter jobbet så har du ett gott kvällsfika)

Sätt ugnen på 225 grader
Ta fram plåtar o bakplåtspapper. Mjöla bordet ordentligt o stjälp upp degen försiktigt.
Dela degen i 2 bitar o dra ut dom till längder.



Dela varje längd så det blir 6 st bitar. Lägg upp på plåt och låt dem vila tills ugnen är varm


Gör försiktigt ett snitt i varje bulle o strö lite flingsalt o ev citrontimjan i snittet.
Sätt in plåten o grädda i ca 15 min,
Låt svalna på galler utan bakduk.
Done!!



Vet att många ogillar att handla mat..hur kan man det? För mig är det rena avkopplingen o strosa runt i affären o titta på alla tusentals varor. De är ju här man hittar inspirationen till matlagningen. Bland alla färska, fräscha o spännande varor. Jag kände mig riktigt pigg när ja kom hem från City gross. O ja är som en liten pensionär som gillar "10 kr marknad". Haha. 
Men de bästa är nog när det är en stor skylt med röda priser på...-Billigt! Då känns de nästan som man tjänat pengar när man handlat något på extrapris. Blandfärs 35kr/kg, svensk. Prästost 34kr/kg. Kan jag tipsa om ;0) tss...


Idag blev det jordgubbsköp igen. Måste ju passa på!!! Blev lite överaskad när han sa att de kostade 40 kr/liter. Trodde det va midsommarpriser. Men Men ja köpte ändå och det va verkligen värt pengarna för inte en endaste liten jordgubbe va dålig. Alla va perfekta!! Hellre betala en tia mer o kunna äta alla än behöva rensa bort halva asken.. 

Nu blir det film mys, -Rainman. har ni sett den? En klassiker visst.. 
Trevlig kväll!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar