Heidi Bakar

Heidi Bakar

fredag 29 juni 2012

Surdegsbröd =)

Ja nu är mitt "bröd-projekt" nästan klart. Kändes lite som ett projekt  nämligen för det var så många moment på de här surdegs brödet. Men Oj så bra det blev. Man får en liten kick av att testa något nytt som blir bra!!! De här är inget recept för den late men ni som gillar lite utmaningar i köket, kör på ! Fick 2 stora bröd med hård skorpa och segt, smakrikt inkråm. *mumma*

Surdeg:
1 äpple
4 dl vetemjöl
3 dl fingervarmt vatten

Dag 1: Skala och riv äpplet. Blanda ihop allt i en glasburk, ta en stor för surdeg behöver mkt plats.
Ställ surdegen på en varm plats, vid ugnen eller ovanför kylen.
Dag 2: Rör om i surdegen
Dag 3: Rör ner 2 dl vetemöl och 2 dl fingervarmt vatten.
Dag 4: Surdegen är färdig!! Om du inte ska använda surdegen så ställ in den i kylen och ta fram den ett dygn innan du ska baka med den. Häll i lite mjöl o ljummet vatten så den vaknar.
-Man ska mata sin surdeg en gång i veckan. Ta lite möl och vatten o blanda ner. 

Vetesurdeg slär sig lätt. -Vätskan lägger sig ovanpå degen. Detta är normalt. Häll av lite av vattnet och blanda ner lite mjöl. 

Jag använde mig av ett recept från Paindemartins blogg. Han är ju surdegs kungen. ;0)

Dag 1, mitt på dagen:
75 g surdeg
3, 5 dl vetemjöl special
1,5 dl vatten 
(Jag tog ca 20 g jäst oxå för va osäker på om min surdeg skulle vara bra)
Blanda allt i en bunke, plasta in och låt stå till kvällen. 6-10 timmar.



Dag 1, kväll
340 g surdeg (spara lite till nästa gång du ska baka. blanda den med mjöl+vatten och ställ i kylen)
5 dl vatten
11,5 dl vetemjöl special
1 msk salt

Kör allt utom salt i bakmaskinen tills allt blandats med fördegen från tidigare idag.
Låt degen vila ca 30 min i degbunken.
Kör på mellanhastighet tills degen blivit blank o smidig. Tar ca 10-15 min. Tillsätt saltet när det är ca 3min kvar. 
Låt degen vila i degbunken ca 60 min.


Ta upp degen på mjölat bord och dela den i 2 bitar. Rundriv dem. (alltså knåda demförsiktigt till runda bollar)
Låt degen vila 30min på bordet.
Det är bubblor i degen, det är precis så det ska se ut!

Nu ska vi forma dem till bröd. 
Lägg dem med skarven uppåt.
Vik över den översta kanten mot mitten och tryck försiktigt dit den. Vik in höger o vänster sida och tryck fast dem i mitten. Vik sedan den översta kanten mot mitten igen.
Ja de kan låte super krångligt, det viktiga är att det blir nån form av bröd. Så gör på ditt sätt om du inte förstår min förklaring.

Det är bra om man har 2 brödkorgar som de kan jäsa i men har man inte det så gör som jag.
Ta två stora bunkar o lägg en bakhandduk i varje. Mjöla ordentligt. På botten och kanterna.
Lägg i degen i bunken med skarven uppåt.
Lägg en bakhandduk över och ställ i kylen över natten. Ca 10-14 timmar.

Morgon dag 2
Sätt ugnen på 275 grader
Ställ en plåt längst ner och en baksten i mitten om du har en.

Mjöla en bakspade väl eller en skärbräda och vänd upp bröden på den. Ta ett i taget om dom är stora. Gör ett snitt längs över brödet. 
Snabbt in i ugnen och häll en kopp kallt vatten i plåten längst ner. Stäng snabbt och sänk värmen till 250 garder. Grädda i 15 min.
Titta till bröden, om de är mörka efter 15 min sänk då till 225-200 grader och grädda ytterligare 15 min. Ta ut dem och låt kallna på galler.
Done!


Lycka till =)





1 kommentar: