Heidi Bakar

Heidi Bakar

måndag 1 juli 2013

Ljust bröd med vallmo&sesam

Go´kväll!!
Allt väl<? Vi kom nyligen hem från en väldigt trevlig grillkväll. Nu känns det att man har semester.
Middag med vänner en Måndag!! Bara det. Något glas vin till och ingen stress över jobb/skola imon. Så härligt. Åt gott grillat kött, korv, potatissallad, bea och sen glass & jordgubbar till efterrätt. Mums!

Har varit en riktig lyxhelg med mycket god mat hos vänner och familj- Va lyckligt lottade vi har med så fina vänner och familj (L)



Lillan fick låna en liten elbil som hon tyckte var superkul. Söt frilla i blåsten också.. hehe..

Bakade ett ljust bröd idag med lite durumjöl och olivolja. Blev så mjukt och saftigt. Testa!!

50 g jäst
5 dl ljummet vatten
2 tsk honung
2 tsk ljus sirap
0,5 dl olivolja
0,5 msk salt
2 dl durumjöl
10 dl vetemjöl, special

olja, vallmo och sesamfrö till formarna

Lös upp jästen i vattnet. Tillsätt resten av ingredienserna och låt degen arbetas ca 10min i maskin.
Häll i mer vatten om den är torr.
Låt jäsa under bakduk ca 30min.
Smörj två brödformar med olja och strö i vallmo och sesamfrö.
Dela degen i två bitar. Platta ut till en rektangel och rulla ihop till en limpa.
Lägg med skarven neråt i formen och jäs under bakduk ca 40min.
Jag brukar ställa dem på ugnen sista tiden så får de lite värme.
Sätt ugnen på 250grader i god tid.
Snitta brödet med en vass kniv. Lätt på handen!
Sätt in formarna, sänk till 225 grader
Grädda i 25 min. Sänk till 200 grader efter ungefär halva tiden när brödet fått bra färg..
Ta ut brödet ur formarna och sätt in det igen 5min.
Låt kallna inlindat i bakduk.
Skiva upp och frys in.

 Just nu är det mycket "sparka boll" för lillan.. Hon älskar det och det blir alltid protester när det är dags att gå in igen..
Äppelon är en favorit.. (alltså melon) Belles egna ord.. så sött.

Hoppas du haft en bra dag. Har ju varit hyffsat väder ändå =) Bra där Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar