Heidi Bakar

Heidi Bakar

torsdag 7 november 2013

Vallmobröd

God Kväll! Snart Fredag...igen. Galet snabbt det går. Jag pluggar det sista inför mitt samhälls prov imorgon bitti.
Idag satt jag och pluggade i hos mamma och pappa. Skönt med ett miljöombyte faktiskt. Vi hade vaktmästaren här som skulle rengöra ventilationen.

Är det bara jag som är obekväm när det är någon hemma som ska fixa något?
Även att det är mitt hem och de som kommer in till mig så känns det alltid som man är i vägen??
Sen blir det alltid stimmigt eftersom hundarna blir så glada när det kommer någon och känns som studietiden hade blivit ganska störd..

Lilla vakthunden. Hon försökte följa med alla 20 dagisbarn på gården nedanför.. Lite att hålla koll på så att säga :P


Jag och Ting hade så tur idag när vi sprang en runda för just då var det regnuppehåll och solen tittade fram. Vad ljust det blev på en gång när solen sken. Så härligt.
Ting är verkligen en väldigt bra springkompis. Oj vilken fart hon har och man blir faktiskt peppad av att se hennes uthållighet. Hennes ben går som på en maskin och hon blir aldrig trött eller tappar tempo i någon uppförsbacke.
Varsågod att låna henne om du behöver draghjälp. Hehe ;)

Vek av motionsspåret en sväng och sprang in i skogen.. Haha gick sådär. Det var trädstammar som låg tvärs över stigen, hala löv och kvistar i ansiktet. Men det blev en liten utmaning att ta sig fram. Ja för mig i alla fall =)

Här kommer ett tips på ett gott vallmobröd. Degen ska jäsa länge och detta ger väldigt god smak till brödet som får en härlig skorpa.

3 krm jäst
3 dl kallt vatten
6,5 dl vetemjöl special
1,5 tsk salt
0,5 dl solrosfrö
1 msk sesamfrö

vallmo till formen

Rör ut jästen i vattnet. Blanda ner resten av ingredienserna och rör för hand till en deg. Plasta in bunken och låt den jäsa 10-12 timmar.

Smörj en brödform med olja och strö rikligt med vallmofrö i botten och på kanterna. Häll i degen med hjälp av en sked eller skrapa. Fördela den jämnt i formen och strö över vallmofrö.
Låt den jäsa under bakduk i ca 1 timme.

Sätt ugnen på 250 grader i god tid. Placera en plåt på nedersta hyllan i ugnen.
Sätt in brödformen i mitten av ugnen och släng in 2-3 isbitar på plåten längst ner.
Grädda i 15 min. Sänk sen värmen till 200 grader och grädda ytterligare 20 min.
Det som inte äts samma dag är perfekt att skiva upp och frysa in.



Önskar dig en trevlig kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar